torsdag 31 januari 2008

Less och längtan

Läste i en annan blogg om konsumtion. Den bloggaren höll på med ett test att inte konsumera, förutom mat och absoult nödvändiga saker fick köpas. Hon hade hållit på en månad och enligt henne gick det bra. Då insåg jag att det är det jag håller på med. Omedvetet. Och det är inte särskilt svårt. Jag är ingen masskonsumet. Jag vet inte vad jag ska köpa. Det skulle däremot vara kul att ha ett större intresse att vilja lägga pengar på. Men resa är något jag vill lägga pengar på. Tyvärr blir det alldelens för lite av den delen. Under sportlovet har lilla familjen i alla fall tänkt åka iväg på nåt. Kanske till en storstad för ett längre veckoslut. Eller till ett äventyrsbad/hotell och bara gotta oss i varandra. Jag längtar efter sån tid med mina två älskade.

Några dagar har jag känt mig väldigt, väldigt less på allt med skolan. Det känns bara jobbigt att åka dit, träffa elever, umgås. Helst vill jag bara krypa ner i sängen och ligga och läsa. Många elever känns faktiskt bara otroligt jobbiga. Exempel: Jag har en uppgift till en grupp. Några frågor dom ska besvara till nästa gång. En kille säger: "Jag var borta förra gången, så jag vet inte vad det är för några frågor." Jag drar frågorna för honom. Han sitter utan penna och papper. Så jag säger till honom efter en stund att han kanske borde skriva ner det. Det dröjer ytterligare en stund. "Jag har inget papper och ingen penna." Nej, och uppenbarligen har du ingen motivation eller hjärnkapacitet nog för att förstå vad DIN uppgift i skolan är. Det är inte för min skull han är där. Gaah! Jag ska nog inte vara i den miljön, jag blir tokig på vissa elever.

Inga kommentarer: