tisdag 4 mars 2008

Drömmar, resor och finsk hårdrock

Sportlovet är slut. Kändes tungt att komma tillbaka. Tröstar mig med att det är två veckor jobb, sen påsklov. Ledighet, det är min grej!

Finlandsturen var otroligt avkopplande. Bara läsa, bada, äta och sova (framförallt sova) i tre dagar. Kul att komma tillbaka till hotell Eden och kolla in hur det ser ut, var där när jag var mindre, för 15-20 år sedan. Det hade hållit sig fräscht. Ett bra ställe att åka till om du har mindre barn. För större barn är badet lite för mesigt. Då finns det mer att göra i Pite-havsbads äventyrsbad. Det är roligt att åka till dom nordiska länderna, mycket är som i Sverige. Men i Finland skiljer ju sig framförallt språket. Ett hårt språk, med få nyanser. Jag tycker att allt låter lika, det spelar ingen roll om det är en fråga eller om någon säger "jag älskar". Allt låter T och K och R i långa haranger.

Såg den finska eurovisionsfestivalsuttagningen, finalen, på lördag. Mustiga låtar, och inte alls lika upphausat som i Sverige. Det var glest i publiken som det såg ut på tv. En ganska ok hårdrockslåt vann.

Drömde i natt att U hade hittat en annan tjej. Huga, det var riktigt traumatiskt. Insåg där på natten hur bra jag har det. Insåg också att om en sån sak händer kan jag inte påverka det. Jag lever i min trygga uppfattning att vi kommer att få leva med varandra, men det kan ju faktiskt ändra sig. Förut har jag tänkt att det är bra att U har en tjej som inte är inom samma yrke som honom. Att han behöver kontrasten. Men med tiden är jag inte lika säker på att det är det som håller i långa loppet. Han har ett speciellt yrke, och behöver lufta sina tankar mycket, till viss del kan han göra det med mig. Men mycket blir ju med kollegor, och jag hoppas att det räcker.

Inga kommentarer: