tisdag 3 juni 2008

Läsning i värmen

Jag tror att jag har ett bra sätt gentemot mot först och främst mitt stora barn, det kanske är naivt att tro så, men jag gör det i alla fall.

Men så läser jag "Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul och inser att det finns områden som jag behöver bättra mig inom. Så vissa saker håller jag på att förändra. Till exempel bli bättre på att använda mig av "Jag" i diskussioner. Bli mer tydlig i att det faktiskt är jag som tycker så här.

Första delen av boken känns lite för basal, men sen kommer den igång och det finns mycket att ta till sig av. Det är intressant att dom första tre till fyra åren är så viktiga när det gäller formandet av barnet, sen handlar det mer om hur man som förälder hanterar sitt barn mer än om att kunna förändra hon/han.

Det är intressant med personlig utveckling, uppfostran (även om jag inte tycker om att använda det ordet, det har en negativ klang, och jag tycker mer det handlar om vägledning på dom flesta områdena när det gäller barn), psyket och så vidare. Det skulle vara intressant att kunna mera. Det är nog faktiskt nåt jag skulle kunna tänka mig att jobba med.

Inga kommentarer: