tisdag 2 september 2008

Extra lång helg

Efter några dagar i finaste Renviken i Arvidsjaur blir jag bara mer sugen på att skaffa stuga på en tomt där i närheten. Var och tittade åter igen på Sveaskogstomterna på Bergudden. Men det känns åter igen som orealistiskt att börja bygga nåt. Men atmosfären, utsikten, känslan är speciell där.

Har ställt upp tre kriterium för barnsamvaro (ogillar ordet uppfostran, där av 'samvaro'):
1. Kärlek - överskuggar allt.
2. Tålamod - för din egen skull.
3. Hållfasthet (kom inte på nåt bättre ord, men jag menar att det är lättare för barnet att veta vad jag vill om jag håller fast vid vad jag tycker) - för att det ska gå smidigt i din samvaro med barnet.
Med det här i åtanke klarar du det mesta. För mig är det bra att komma ihåg dessa tre när jag och A kanske inte alltid flyter fin-fint i vår samvaro.

2 kommentarer:

Marlene sa...

Jag försöker att inte vara så rädd för flygfäna och tycker att jag blivit bättre med åren. Men visst är jag löjligt rädd och som du skriver så är det så svårt att bara sluta vara rädd även om jag rent intellektuellt förstår att de inte är farliga. Vi måste absolut göra om det där någon gång, att ses menar jag!
Lycka till med uppfostran! Jag har testat min hållfasthet idag när T inte ville äta nästan något av sin middag som var renskav och potatismos. Han vet att det blir smörgås innan han lägger sig men vi försöker komma ifrån det för att de inte ska strunta i middagen helt. Det är så svårt att vara konsekvent och bestämd. Kram

85 kvm hus med innehåll sa...

Intellektet hänger inte alltid med känslorna. Eller, det kanske är vad som är just två tvärt-emot-saker?
Kram kram /K