torsdag 23 oktober 2008

Barnönskan

Jag och A lånade Malins mamma gifter sig med Lisa vid senaste biblioteksbesöket. Så nu har vi pratat om homosexualitet. I morse smakades det mycket på ordet; homosexuell. Det är spännande att ta del av en fyraårings vardag. Hon sa: "Kanske gillar jag pojkar eller så gillar jag flickor." (syftning: när hon blir stor) Vi pratade lite om det här med barn. I ovan nämnda bok väntar en av mammorna barn, så att börja gilla tjejer tror jag inte A såg som ett hinder. Hon skulle i alla fall ha två barn i magen och adoptera ett. Hon är mycket bestämd med det här med barn, hon ska ha barn när hon blir stor, det är ett som är säkert.

4 kommentarer:

Sarah sa...

Åh, vad gulligt :) En kollega till mig har förklarat för sina två småtjejer hur barn blir till när det blev uppenbart att de skulle få ett till syskon. Den ena tjejen blev arg på mamma och pappa för att de aldrig kunde göra "det" på morgonen då hon var vaken så hon kunde få se på hur det går till att göra ett syskon :)

Och min treåriga systerdotter har konstaterat "
- Mamma. Jag hatar pojkar!
- Varför då?
- Mäh... de är så onödiga!

Det är mosters tjej :)

85 kvm hus med innehåll sa...

Män, ja, kanske är dom onödiga, men då tar ju barnen slut en dag. Nu såg jag på nyheterna här om dagen att det kommer att bli svårare för ensamstående att adoptera barn. Inte bra, så då kanske vi behöver män i alla fall?

Jenny sa...

Alltså hur är det med homoadoption nuförtiden? Är det helt fritt att adoptera? Började bara fundera på det när jag läste texten ..

85 kvm hus med innehåll sa...

Om man är ensamstående är det ju svårt att kontrollera, men om den möjligheten försvinner, och det blir homosexuella par som vill adoptera vet jag faktiskt inte. Homosexuella män har tror jag svårare än kvinnor. Men det är bara gissningar.
Hur som helst är det trist, för idag ser ju inte varje familj ut som det traditionellt gjort: mamma-pappa-barn.