måndag 1 juni 2009

Reportars språk

När journalister använder vissa ord tex 'rådigt ingripande' eller 'yngling' tycker jag det är pinsamt, när använder man dessa ord i dagligt snack?? Det låter som femtiotal. Det är också pinsamt när så kallade journalister (vill hellre att det ska kallas reportar, för det är mer passande, man rapporterar vad som händer kort och gott) faller in i klyshanvändande. Det är svårt för mig att läsa sportreferat, där är klyshorna många.

Och jag försöker verkligen att gilla lokalblaskan, men det är svårt. Det är kul att läsa annonser och att få veta lite grann vad som händer i orten. Men tidningen är otroligt lokalpatriotisk, och det kanske man kan tycka är nåt bra, det är ju i alla fall en tidning för orten och den ska väl ta hand som sina ordsmedborgare. Men det finns ett ord som beskriver tidningen PITEANDAN, för mig ett inte fullt så positivt ord som många vill framhäva. Kanske beror det på att jag inte är här i från egentligen eller så har jag bara sett igenom självgodheten.

Oj, nu kommer nog många pitebor att reagera på det här, kanske bli lite arga. Det är ok (kanske jag inte tycker om det blir många arga kommentarer?), det kanske bara visar att jag har rätt?

3 kommentarer:

Jenny sa...

Jag ogillar mest tidningarnas rubriksättningar (om det nu är ett ord). Som vanligt när jag kommenterear så har jag druckit vin, men det har inte med saken att göra, för jag tycker så här egentligen också). Jag hatar när rubriken ljuger. Eller ljuger och ljuger .. missanvisar. "Brad Pitt knarkar." Sedan när man läser artikeln visar det sig att han i sin nya film spelar en knarkdealare. Visst, dom vill sälja tidningar man man vill ju ändå veta vad det är man ska läsa om. På tal om det, detta är sjukt läskigt : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5278161.ab

Fick rysningar när jag läste det. Ps : Allt aftonbladet skriver är sanning ;) alltid.

Hoppas att du har en fin måndagskväll fina karin. Och (!!!!) varför har du inte hälsat på oss än ??

Kram,
J

85 kvm hus med innehåll sa...

Vin, en måndagkväll, det är ta-studenten-vecka va?
Jag har slutat läsa Aftonbladet och Expressen för lite drygt två år sen. Jag stod inte ut med deras stil (men nu gjorde jag ett undantag och läste artikeln du länkat till). Kvällstidningarnas huvudmål är att skrämma upp sina läsare. Om du läser rubrikerna på deras startsida så är det ren och skär skämselpropaganda dom bedriver. Det spelar ingen roll vad det än är dom skriver om, mat, andra länder, dagis eller verkligen VAD som helst.

Nej, jag har bara varit en gång till Backa sen jag slutade för att visa upp lillbebisen. Får det liksom inte att bli av. Kanske går dit på studentendagen och kikar på er!

De samma, en fin kväll alltså, till dig också!
Kram kram!

Jenny sa...

Mjo. Eller ta-stundenten-veckan börjar egentligen först nästa vecka, men vi tjuvstartade lite grann bara.

Och ja, skrämselpropaganda. Då vi skulle till London stod det "En död under G20-atackerna". Det visade sig ju faktiskt att det var en man som dog av hjärtinfarktoch inget innat. Men ja, vad gör man inte för att sälja tidningar ..