tisdag 22 februari 2011

Reflektion över utbildningen

Ltu... Lilla ltu... Ett flertal av dom som jag läser tillsammans med nu och jag själv kommenterar utbildningen så här:
  • "Den är bara ett måste att ta sig igenom för att få behörighet att undervisa."
  • "När inte ens lärarna är engagerade och motiverande så känns det inte så engagerande och motiverande att göra uppgifterna."
  • "Det är inte ok att den som ska examinera en uppgift inte vet vad som ska examineras och hur det ska göras."
  • "Om läraren säger att den här boken vet jag inte varför ni ska läsa, den är tråkig och upprepande, så blir det inte så roligt och motiverande att ta tag i läsandet."
  • "Många lärare på lärarprogrammet verkar inte anammat den undervisningskunskap som dom är medvetna om skulle förbättra undervisningen."

Vissa saker är helt bedrövliga. Om jag vore flyttbar så skulle jag ha valt ett annat lärosäte. Men det kanske ser ut likadant överallt?

1 kommentar:

Sarah sa...

Men åh, så tragiskt! Har hört ännu värre kritik angående sjuksköterskeutbildningen. Fattar inte att Ltu inte verkar ha skärpt till sig sedan jag började plugga där för 11 år sedan :-S