söndag 3 april 2011

Bild i skolan

Den här terminen läser jag 150%. Utöver de kurser som lärarprogrammet innehåller läser jag också kursen Bild i skolan. Den är verkligen inspirerande och vi gör många praktiska övningar där det inte gäller att avbilda så verklighetstroget som möjligt, utan kreativiteten är det centrala. Det tycker jag skiljer sig mycket från när jag gick i skolan och hade bild. Lusten till kreativitet tappades på vägen mot att allt skulle se perfekt ut. I den här kursen får vi mycket tips om hur man kan arbeta tillsammans med målningar vilket också är spännande. Här är senaste alstret. Upplägget för att nå till det här resultatet var:

1. Lek med flytande akvarell på ett stort papper (vi använde baksidan av tapetrullar). Testa olika sätt att använda färgen.

2. Låt torka och försök att hitta antingen bilder i målningen eller klipp ut delar och gör ett kollage av utklippet.

3. Lägg till element med andra tekniker eller akvarell.
Pappret såg lite knasigt ut eftersom det böjde sig när jag fotade det.

Inga kommentarer: