onsdag 30 januari 2008

Vikariesvängen

Nu fungerar bärbara datorn hemma. Jag har även burit upp stationära datorn från källaren. Det är verkligen bra med en stationär. Trevligare än bärbar. Men... inget internet hemma. Det är lite frusterande. Räkningar ska betalas, mail ska skickas, kolla upp en adress, läsa bloggar etc. Allt går på sparlåga. A har dessutom varit sjuk i en vecka, så inte ens att sitta på nätet på jobbet har gått att göra. Nu är hon i alla fall frisk. Med mamma-separations-ångest (från hennes sida, inte från min, jag tycker det ska bli ganska skönt att få lite tid utan henne) lämnades ungen på dagis.

U har ST-dagar på havsbadet i veckan. Så det blir mamma-barn-liv mestadels av tiden. Han får hotellfrukostar, banketter, inspirerande seminarier, kollegiesamtal och barnfri tid. Åsså får han slå i gong-gongen!

Känner att jag är lite irriterad över vikarie-situationen som jag är i på backa. Det är som att jag är borträknad i det mesta. Hör att andra lärare får medarbetarsamtal - det har jag inte blivit tilldelad någon tid för. Julklapp - var inte medräknad (nu köpte rektorn i alla fall en julklapp, men hon höll på att glömma att ge mig den). Möten - känner väl egentligen inte att jag behöver vara där, ska jag vara där? Räknar man med mig?
Nej, det är en usel situation. Jag vet inte om jag ska bry mig, när jag ska bry mig eller om jag egentligen inte borde fundera på det här, det kanske ingen räknar med; jag är ju bara vikarie.

Gymnastik för lill-gumman igen igår. Hon är verkligen ingen atlet, min finaste! Struttar fram när andra barn springer. Kryper långsamt, kommer låååång efter dom andra. Hon är mesig på balansbarren, eller, ja, hon är väldigt försiktig i alla moment. Jag tror att det här är en toppenaktivitet för hennes utveckling motoriskt. Hon tycker det är jättekul och är med på allt. Jag inser när jag iakttar henne att hon är uppmärksam och plikttrogen. Hennes utveckling har legat främst språkligt och mentalt, hon är en funderare och faktiskt, som jag upplever det, intelligent. Men motoriskt är hon underutvecklad...

Inga kommentarer: