söndag 3 augusti 2008

Konsumtion

Det blev en tripp till möbeljätten i Happis idag. Vi tog det mest som en utflykt för dagen, men kom hem med nya altanmöbler i trä. Utförsäljning efter sommaren (efter sommaren, jag gråter, nu närmar sig hösten) gjorde att det blev mycket billigt. Akacia är väl inget trädslag som är från skövlad regnskog? Jag hoppas det i alla fall. Stolen här nedan köpte vi fyra stycken till bordet Vinö (som inte finns på bild på hemsidan). Stolen nedanför den är extrastolar, vi köpte två. Bänken i Akacia ska vi också ha på altan, och den svarta bänken på den nya plattsatta uteplatsen. Den är egentligen ett bord, men den blir nog snygg där. Bilder från Ikea.

Medan jag satt och ammade på nån obekväm lastpall i varuhuset tänkte jag på hur det går för Ikea i Haparanda. Om Kamprad gjorde en bra satsning i och med etableringen där? Har en så stor koncern råd att ha chansa och starta på en såpass liten ort som Haparanda, eller kunde dom göra precisa beräkningar över hur långt människor är villiga att åka för att handla på varuhuset? Kan man säga att upptagningsområdet även innefattar nordnorge? Det är ju utan att tveka en strid ström av kunder som handlar där, men har det varit nog för att det ska vara lönsamt? Jag hoppas det, för på samma sätt som Lycksele förtjänar sina turister så hoppas jag att det ska gå bra för Haparanda.

3 kommentarer:

Sara sa...

Jag tror att det har gått över förväntan, har hört att det kommer mycket folk från Ryssland och Finland för att handla. Vad fina möblerna var!

85 kvm hus med innehåll sa...

Vi är helnöjda med utemöblerna. Kom gärna och fika in dom!

85 kvm hus med innehåll sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.