tisdag 30 september 2008

Internationella bekymmer

Har följt serien "Världens konflikter" på Svt. Programmen ger en bra historisk tillbakablick, hur landet har det nu och, det viktigaste och mest intressanta, en enskild människas upplevelser av konflikten. Södra Thailand, Darfur och Kongo-Kinsasa är alla områden som programmet gett en inblick i. Jag får verkligen en så stor lust att hjälpa och veta mera när jag ser på sånt här. Om jag inte skulle ha mina guldklimpar så hade jag velat att åka iväg. Men jag vill inte utsätta mina små för osäkerheten.

Ett annat land som intresserar mig (kanske det land som intresserar mig mest) är Nordkorea. Landet har länge faschinerat mig. Här för ett tag sen läste jag "Onskans Axelmakter", vilket är en skildring av bland annat Nordkorea. Journalisten Caroline Salzinger har rest runt till dom länder som Usa anser vara onskans axelmakter och hon ger sin skildring av länderna i boken. Det går inte att förstå hur det verkligen är i Nordkorea. Landet befinner sig inte i krig men befolkningen är otroligt kuvat och lever under otroligt fattiga förhållanden. Läs boken, ffa delen om Nordkorea. Nu har jag lånat "Nordkorea - änden av tunneln?", jag hoppas att den ger mig än mer förståelse av landet.

Inga kommentarer: