onsdag 17 september 2008

Rykande soppor

Hösten är ju här. Jag blir alltid sugen på soppor och grytor den här årstiden. Hittade tomat- och paprikasoppa i Icas Buffé och gulaschgryta i Coops Mersmak. Det får nog bli en av dessa till middag idag. Det eviga middagsbekymret... Många tycker att det är jobbigt med middagsmaten. Den ska varieras, inte ta för lång tid, gillas av många etc. Jag tror att man ska tex på sin arbetsplats gå samman och be alla plocka fram tio recept som är bra, enkla och går relativt fort att göra och göra en kokbok av dessa. Det skulle underlätta vardagen.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Jag har soppa på spisen just nu. Potatis och köttfärssoppa med smak av paprika! Helt underbar. Har man tid kan man ju baka bröd också, så blir det extra gott. Men nu är det så att jag ska iväg om exakt 8 min och soppan står fortfarande och puttrar. Jag älskar tidsplanering, verkligen!

85 kvm hus med innehåll sa...

Å, det lät gott. Recept, gärna! Jag gillar att hamstra recept.

Det blev gulaschsoppan till middag, enkel och god.

Vad duktig du är föresten, som lagar soppa (och palt här om dagen) hemma. Så avancerat skulle jag aldrig ha gjort när jag gick på gymnasiet och bodde hemma. Då blev det mest gröt eller nån pastarätt.

Jenny sa...

Receptet är mycket taget från huvudet, jag brukar exprimentera lite. Men orginalet finns nog någonstans, ska leta!

Duktig och duktig vet jag väl inte.. men jag har lagat mat hela mitt liv i princip. Jag har alltid varit, och är fortfarande, väldigt väldigt petig och kräsen gällande mat. Någon stans på vägen gav väl mina föräldrar upp hoppet om mig .. Nejdå, så illa är det nog kanske inte.

Dock hann jag tyvärr knappt äta soppan. Eller 3 skedar hann jag få i mig, sedan var jag tvungen att racer-cykla! Det var dock 3 hemskt goda skedar, måste jag få säga. Anledningen till att jag ofta lägger mer tid (eller tid, avancemang kanske?) på middagen är för att jag ofta är en "one-meal-a-day"-människa. Frukost kan/hinner/vill jag inte äta, och ofta är jag inte sugen på lunch heller. Ska dock bättra mig! Det
var mitt nyårslöfte.. Det går väl
sisådär, som de flesta nyårslöften.

Nu är klockan snart midnatt, och det medför mycket tankar. Tänkte skriva av mig, antingen nu eller imorgon. Läs gärna, behöver få lite kloka synpunkter ..