onsdag 24 september 2008

Vegetarian en dag

Jag ska försöka att ha en vegetarisk dag i veckan (till att börja med). Känns som om det är en liten uppoffring (om någon uppoffring alls egentligen) för miljöns skull. Jag hade en tid på gymnasiet, kanske ett år eller så, då jag bara åt vegetariskt, men det var ju på den tiden som ett mål mat var på skolan, enkelt och bra.

Idag gjorde jag rostade grönsaker i tomatsås och pasta till lunch och en paprikasoppa till middag. Stordottern lät meddela medan jag gjorde maten att hon var inte hungrig och tänkte inte äta nån middag. Soppor är ingen favorit för henne.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Jag har ofta försökt mig på det där med att vara vegetarian. Dels för miljön, men även för att svenskar äter överdrivet mycket kött. Dock så hindrar min kräsenhet mig och det slutar med brist på saker och en ordentlig huvudvärk.

http://www.jozosalt.se/recept/vegetariska-raetter/pastasas-man-goer-i-ugnen/view

Detta recept verkar dock väldigt enkelt och vardagligt. Hade jag ätit tomater hade jag lätt provat det. Dessutom kan man nog tillsätta/ta bort lite som man vill med ingridienserna, så att det ska passa barnen till exempel. Finns fler bra recpet på den sidan. Måste berömma dig för ett bra initiativ, vegetariskt är bra av många anledningar!

85 kvm hus med innehåll sa...

Äter inte tomater?! Jag stod och hackade tomater igår och tänkte att tomater är nog favoritgrönsaken. Smaken är som baken...

Jag letar recept med bönor och linser, för att få in mer protein i maten. Om du har några sånna så hojta till.

Jenny sa...

Jovisst, kan hojta om jag stöter på något. Men du kör inget på Quornbitar/färs ? Med rätt tillagning smakar bitarna som kyckling och färsen kan du ju göra vanlig tacos av. Proteinrikt, gott och vegetariskt.