onsdag 24 september 2008

Finns gud?

A tänker mycket på gud. Ena dagen tror hon på gud. Hon frågar mig: "Tror du på gud, mamma?". Jag: "Nej, det gör jag inte." Hon: "Det gör då i alla fall jag." Och nästa dag så är det: "Jag tror inte på gud." Vi pratar en del om vad man som troende gör och vad man som icke-troende gör. En fröken hade här om dagen sagt att Pippis mamma är i himmlen. Och jag sa att om man tror på gud så säger man att när någon dör så hamnar den personen i himmlen. Men det var svårt att förklara vad som händer när man dör om man inte är troende.

Nu ska det genomföras en studie av dom som råkar ut för nära-döden-upplevelser. På sjukhus i England (tror jag det var) ska det sättas ut markeringar som man kommer att fråga om efter en nära-döden-upplevelse, om den som varit med om detta har sett markeringarna. Mycket mycket intressant. Det sätter ju hela existensen på kant om det faktiskt är så att det finns något efter livet här på jorden. Det är så spännande att jag ryser över hela kroppen när jag tänker på det. Tre år tar studien och sen får vi kanske ett svar??

Såg på Existens på Svt igår. Handlade om höger-kristna, vänster-kristna och humanisterna. Kort och gott kan jag säga att det handlar mycket om att vara en karismatisk, ödmjuk och retoriskt duktig för att lyckas med ett budskap. För min del gillade jag humanisternas talesman (medierna har nog satt den stämplingen på honom). Och jag tror att deras filosofi ligger närmast min egen.

Föresten, på tal om gud. A frågade min farmor (snart 90 år): "Tror du på gud?". Farmor svarade: "11 november 1919." En viss hörselnedsättning påverkade nog svaret...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, vad glad jag blir att du gillar vårt (Humanisternas) budskap! Hoppas du vill bli medlem, ju fler vi blir desto starkare kan vi påverka samhället i en mer humanistisk och ickereligiös riktning. Kika in på www.humanisterna.se.

/Christer Sturmark
Ordförande Humanisterna