fredag 26 december 2008

Back in town

Så. Nu är vi i Sverige igen. Två veckor i Thailand. Inte helt fel måste jag säga. Kom till ett minus tjugotvågradigt Älvsbyn på julaftonsmorgonen. Småsprang från tåget till bilen utan vinterkläder. Satt i tåget och tittade ut på väster- och norrbottens inland och blev varse om vilka enorma konstraster Bangkok och här är. Det blev så tydligt på tågresan. Jag förstår verkligen varför man bor i en stad. Ensamheten här uppe skrämmer nog dom flesta. Sen var det snö och väldigt vackert också. Bangkok är smutsigt, stökigt, ljudligt. Men alldelens underbart också. Men Bangkok med barn; nja. Det går att hitta mycket att göra tillsammans med barn men vill man göra annat är inget riktigt lämpligt att dra med barn till. Marknader: för trångt och tråkigt för barn. Shopping: Myrkrypningar i benen och gnäll. Sitta på restaurang: Går bra medan maten är där, men långsittningar är inte populärt. Strosa runt: För stökigt och ljudligt.
Det blev strandvistelse också; Koh Samet. Fint och framför allt nära till Bangkok, ca 3 timmar med buss och en färjefärd.

Resan har inneburit lite onödiga utgifter:
1. U fick skaffa ett tillfälligt pass för nästan 1000 kr. Läbbigt när vi kom till incheckningen och kvinnan säger att passet måste gälla i sex månader när man åker in till Thailand. Hjärtat hann åka upp i halsgropen och jag tänkte att vi inte får åka. Då klämmer hon ur sig att det går att få ett tillfälligt pass. Pengar löser problem.

2. Jag fick betala 1500 bath för en ful lampa i bungalowen på Koh Samet. Ingen vild fest orsakade detta, utan en kudde som jag skulle förflytta mitt i natten för att göra det lite skönare för ryggen att amma lilltjejen, krasch, keramiklampa i golvet.

3. Jag har inte prutat en enda gång. Jag har i och för sig inte köpt nästan nåt där jag behövt pruta men när jag köpte frukt på stranden tyckte nog försäljaren synd om mig, för innan han gick så gav han mig en extra banan. Vilket förmodligen betydde att jag betalat way to much.

4. Onödiga reseutgifter när vi skulle till Koh Samet. Både en nationalparksavgift och en taxiresa OCH en tur och returbiljett för färjan, som vi aldrig använde returen på.

Det är ju tur att jag är gjord av pengar. Jag bara ler och betalar.

Hur som helst, kul att träffa brosan. En exellent guide. Och kul att hinna med lite julfirande hos dom. Höjdpunkterna på resan: Koh Samet, ledig/vardagsfri tid, värmen, ljumna kvällar och GOD mat. Plus också för att jag är ok i håret, klippte mig hos samma frisör som för två år sen. Hon är duktig.

Nästa resa (ja, jag tänker redan på nästa gång) blir till Stockholm tror jag. Det är lite skruvat att min dotter har varit två gånger till Bangkok under sitt fyraåriga liv, men inte besökt sin egen huvudstad en enda gång. Och jag är sugen att åka dit, över en långhelg. Och då blir det tåg, helmysigt med egen sovkupé. Man sover riktigt gott på tåget.

Just nu är vi kvar i Älvsbyn, men åker hem i morgon.

3 kommentarer:

Sara sa...

Välkomna hem! Kram Sara

Jenny sa...

Välkommen hem! Och trevligt med blogginlägg också. Och det är jobbigt det där med pengar.. Då jag reser tänker halva jag "äh, jag är ju på semester, nu får jag lov att slösa lite pengar" medans andra halvan tänker "men om jag snålar lite med pengarna nu så har jag ju nästan råd med en till resa!". Dock sådana dära onödiga kostnader som tillfälligt pass är ju himla surt .. Hoppas att ni hade en underbar resa iaf!
Kram, J.

85 kvm hus med innehåll sa...

Jag skulle önska att jag kunde säga: Tack, skönt att vara hemma!
Men det kan jag inte, jag längtar tillbaka redan...
Läser igenom mitt inlägg om Thailandresan och inser att jag låter rätt negativ, men det var inte meningen. Resan var fantastisk!