tisdag 10 februari 2009

Bokavslut

Avslutade Flyga drake igår. Vilken otroligt fin skildring av ett land under runt fyrtio år. Jag fick en helt annan bild av Afghanistan och människorna som bor där. Uppfattningen jag har sen tidigare är den media prånglat ut, och den är väl - låt mig säga - en hel del byggd på uppfattningen Usa har. Även här i Sverige. Så det var intressant att läsa sig till en vidare bild. Men jag hade lite svårt för att jag i en stor del av boken inte kände sympatier med huvudrollsinnehavaren. Det var lite ovanligt att det inte var ett så där hollywoodigt-lyckligt-slut. Ensamheten var påträngade. Hur som helst, läsvärt, absolut. Kanske jag måste ge mig på Tusen strålande solar, av samme Hosseini. Någon som läst den? Bör jag läsa den?

4 kommentarer:

Mari sa...

Kul att ses en snabb sväng i går. Jag tycker att båda böckerna är fantastiska, men fastnade kanske mer för Tusen strålande solar. Kanske på grund av kvinnoperspektivet i den ... Jag tycker definitivt att den är läsvärd.

85 kvm hus med innehåll sa...

Trevligt igår! Blev dock inga inköp för mig.
Ok, då kanske jag tar och klickar hem Tusen strålande solar.
Ha en bra dag!

Unknown sa...

ja gör det, verkligen. Tyckte tusen strålande solar var jättebra!

Sarah sa...

Båda böckerna lämnade avtryck på olika sätt men kan nog tycka att "Tusen strålande solar" ändå ingav lite mer hopp än vad "Flyga drake" gjorde. Läs den!!