onsdag 14 oktober 2009

Framtida undervisning

Jag blir så inspirerad av vad jag läser i kursen Miljöer och lärande. Just nu är det en engelsk inspirationsmatematikbok. Den beskriver olika sätt att undervisa matte, och det är uppenbart att jag själv inte fått någon bra matematikundervisning. Studier visar att elever som fått en mer engagerad undervisningsform, där delaktighet, gruppdiskussioner, förståelse och tänka-själv varit stora delar visar på en större förståelse för matematik i vardagen än vad dom som fått en mer traditionell undervisning gör. Just nu vill jag bara ut och arbeta i klasser, även om jag är långt ifrån nog kunnig inom matematiken för att klara av det. Jag rekomenderar boken om du är lärare och vill få lite inspiration. Men den kan vara bra att läsa även som förälder till barn i skolåldern.

Nu har jag i alla fall läst dom kapitel som vi ska diskutera imorgon, så jag har två timmar ledigt innan dagens lektion börjar. Två timmar! Jag är fri att göra vad jag vill. Jag tror jag ska skriva lite i boken jag och brosan jobbar med.

Inga kommentarer: