fredag 12 februari 2010

Favvoplatser

Jag har fotat några av mina favoriter här hemma. Förstaplatsen delas av stordotterns tapet och skrivbord. Tapeten var ruskigt dyr, men det är svårt att motstå den. Skrivbordet var ett blocketfynd för cirka 150 kr (sen att sambon lagt ner flera timmar på att måla möbeln är en annan sak). Köper helst inte Ikeamöbler hit hem så blocket.se är väbesökt när vi behöver nån pinal. Hittade den här möbeln begagnad och var helnöjd. När sambon kom hem efter att ha hämtat den hos en tant i Piteå meddelade han att skrivbordet ÄR från Ikea. Dock anno 1965! Jag kan leva med det.På andra plats kommer min målarhörna med mina fina pennburkar av varierad sort. Skrivbordet brukar inte se ut som på bild, det är nästan alltid belamrat med grejer. Fast sällan med mina saker. Stordottern intar ofta skrivbordet och hon är inte direkt den som plockar undan efter sig. Jag sätter skrivbordsförbud då och då för henne, men det efterföljs aldrig...Och på tredjeplats kommer väggmålningen i lilldotterns rum, tillsammans med tyget som gav inspiration till målningen. Kompisen J har stått för kreativiteten och måleriet. Himla snyggt! Och tyget är helt underbart

5 kommentarer:

Sara sa...

Vad roligt att få kika in och se hur ni har det, vilken fin skrivbordshörna hon har fått stortjejen! Gamla IKEA-möbler är ju toppen, vi fyndade ett fint väggskåp på auktion, typ 70-tal. Tyget gillade jag också skarpt! Ha en trevlig helg!
/Sara

85 kvm hus med innehåll sa...

Jo, vi är nöjda allihop med hennes skrivbord. Hoppas ni mår bra och har haft en skön helg i finvädret!

En fråga till dig som är kunnig inom grafisk form. Jag och brosan skriver ju en bok och jag tänke om det är absolut ofrånkomligt att ha nåt annat teckensnitt än ett med serifer i brödtexten. Jag hittade ett så fint: Calibri, som jag blev så kär i. Vad tror du är det dumt att ha ett linjärt teckensnitt?

/K

Sara sa...

Spännande med en bok! Jag tror att det beror helt på hur långa texterna är - vilken typ av bok är det, roman, barnbok?

85 kvm hus med innehåll sa...

Det är en roman för barn/ungdomar med en kapitellängd på ca 3000-4000 tecken och hela boken ligger just nu på ca 200 000 tecken men kommer att bli än större. En annan fundering är om det är bäst att göra layouten av boken i InDesign? Eller är nåt annat program bättre för just en bok?

Sara sa...

Jag har inte nån erfarenhet av så långa böcker, men InDesign funkar säkert bra. Ska fundera på typsnittsfrågan - återkommer! /Sara