fredag 10 februari 2012

Tyngda axlar just nu

Jag både längtar, längtar till att bli färdig med min utbildning. Och fasar, fasar för att komma ut. Ju mer jag läser och förstår, och ser hur otroligt komplext lärande hos eleverna är, ju mer funderar jag på hur jag ska klara av det. Men jag är ju inte "den ovassaste kniven i lådan", och andra klarar ju av det, så varför inte jag? Men samtidigt så har jag mina krav på mig själv och jag undrar hur jag kommer att fixa att leva upp till dom? Nedan ett citat ur Vägar till naturvetenskapens värld som visar på något som är svårt.

"För att hjälpa eleverna med att utveckla alla de förmågor, insikter, färdigheter som skolan är till för att hjälpa dem att utveckla, måste lärarna förstå elevernas sätt att tänka och resonera. De måste fatta vad som inte får tas för givet, vad som måste visas och samt hur detta kan ske."

Jag känner mer och mer att jag vill koncentrera mig på färre ämne och till exempel dela två klasser med en annan lärare som tar andra hälften av ämnena. Det blir helt enkelt att driva frågan på den skolan som jag kommer att jobba på!

Inga kommentarer: