tisdag 4 april 2006

En utrikeskorre som idol, töntigt?!


U sover hos L i natt, dom skulle planera för två-veckors kursen som dom i sin utbildning får göra. U har velat åka till Maldiverna och gå dykläkarutbildningen som finns där. Men när jag pratade med honom i kväll så hade han insett att han inte vill åka i väg från mig och A så länge. Så vi får se vad det blir. Jag tycker att han ska åka, tänk... Maldiverna...

Nu har jag varit två dagar på jobbet, eller vad jag nu ska kalla det, på lärlingsutbildningen kanske. Låter skumt. Det har varit intressant, men jag fattar verkligen inte hur dom ska få ihop fem månader av utbildning för att lära ut hur man gör taltidningar. Det är ju liksom inte hjärnkirurgi... Men det är ju bra att man tar sin grej på allvar! Dessutom är alla vi som går utbildningen redan högutbildade inom media och journalistik. Ett plus är i alla fall att chansen att bli anställd efter utb är när nog 100 procentig.

Fick svar av Fredrik Önnevall idag , ni vet, utrikeskorren för Svt i Kina (måste bara lägga in en bild på honom, så att ni vet vem jag pratar om). Jag skriver en artikel i kursen jag läser just nu (alltså min andra sysselsättning just nu, skolan) om en utrikeskorrespondents arbete. Och eftersom Fredrik är lite av en idol för mig på Svt:s nyheter kändes det häftigt att få mail av honom. Ja, jag vet, det är töntigt! Men jag älskar reportagen han gör, och skulle jag ha kompetens och inte ha mitt barn så skulle jag vilja göra precis det han gör!

A somnade som en stock i kväll, tror att hon ska få sluta sova på dagtid, i alla fall när hon är hemma och inte uttröttas på dagis.

Inga kommentarer: